poniedziałek, 8 lutego 2016

Co Dymitr Mendelejew ma wspólnego z muzyką?

Tablica Mendelejewa, któż jej nie zna!
Ja za tymi rocznicami nie nadążę. Kazałam wam się smucić Karłowiczem, tudzież Kilarem.

A przecież każdy użytkownik Google'a od rana wie, że dzisiaj byłyby 182 . urodziny Dymitra Mendelejewa! Wybitnego chemika rosyjskiego, który zasłynął skomponowaniem układu okresowego pierwiastków!

Który wisi w każdej szkole w pracowni chemicznej!

Mendelejew miał więcej wspólnego z muzyką, niż się z początku może wydawać.

Był kolegą Aleksandra Borodina, słynnego kompozytora rosyjskiego, członka grupy Potężna Gromadka - który był jednakże przede wszystkim chemikiem! Panowie znali się z pracy, z laboratorium! To dlatego Borodin napisał w sumie nie dużo - praca naukowa uniemożliwiała mu całkowite oddanie się sztuce. Ukończył trzy symfonie, dwa kwartety smyczkowe, poemat symfoniczny W stepach Azji Środkowej... natomiast opera Kniaź Igor, ze słynnymi Tańcami połowieckimi, pozostała niedokończona...
Borodin (z lewej), Mendelejew (z prawej)

Taki ja mam refleks...

Borodin to osobiście mój ulubiony przedstawiciel Potężnej Gromadki - jego dwa kwartety smyczkowe po prostu uwielbiam, i bardziej nawet pierwszy niż drugi. I je wam dzisiaj polecam.


I kwartet A-dur
II kwartet D-dur


Obrazki:
tablica - Wikimedia Commons
panowie - thefinchandpea.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...