czwartek, 5 lutego 2015

Skriabin - ojciec kuli dyskotekowej?



Rosyjski kompozytor Aleksander Skriabin (1871-1915) uważał, że ma zdolność „barwnego słyszenia”. Poszczególne dźwięki miały przywodzić mu na myśl kolory. Podobno za grosz nie ma w tym prawdy, ale on, egzaltowany ekspresjonista zafascynowany Nietzschem, ciągle wszystkim o tym mówił…
Tak Skriabin przyporządkował kolory dźwiękom.

Chciał, by na słuchaczy jego dzieł oddziaływała nie tylko sama muzyka, ale też zapachy, taniec, obrazy i kolorowe światła.  Swoją ideę chciał wcielić w życie komponując utwór „Prometeusz: poemat ognia”.  Napisany on został na orkiestrę, fortepian i … fortepian świetlny (franc.clavier à lumières) . Naciskanie odpowiednich klawiszy miało powodować pojawianie się na ekranie kolorowych świateł. Instrument został skonstruowany, ale niestety – kompozytor nie doczekał jego publicznego użycia. Zmarł na krótko przed premierą.

Mniejsza o to, co tak naprawdę powodowało Skriabinem. Czy zastosowanie świetlnego fortepianu nie przypomina może… zastosowania kuli dyskotekowej?
Czyżby dzieło Skriabina?

Kula dyskotekowa pojawiła się w amerykańskich dance-barach i klubach nocnych w latach dwudziestych, czyli niedługo po śmierci kompozytora. A pierwsze wykonanie „Prometeusza” miało miejsce w Nowym Jorku... Hmm…  

Obrazy: Wikipedia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz