czwartek, 15 czerwca 2017

Ivo Pogorelić w NOSPR!

W ostatnią niedzielę w gmachu Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach wystąpił sławny chorwacki pianista, Ivo Pogorelić... Miałam przyjemność tam być! :D
Tuż przed koncertem
Program był następujący:
Fryderyk Chopin –
Ballada F-dur op. 38Scherzo cis-moll op. 39 
Robert SchumannKarnawał wiedeński. Obrazy fantastyczne na fortepian op. 26

i po przerwie
Wolfgang Amadeusz MozartFantazja c-moll KV 475 
Siergiej Rachmaninow II Sonata fortepianowa b-moll op. 36

Może to nie są moje ulubione utwory tych kompozytorów, ale i tak mi się podobało.
Dwa z nich, Karnawał wiedeński Schumanna i Fantazję Mozarta, słyszałam pierwszy raz. Ten Mozart przypadł mi do gustu szczególnie, mroczna atmosfera tego utworu jest naprawdę niesamowita.

No i był oczywiście bis...

Po zagraniu II Sonaty Rachmaninowa i gromkich oklaskach, pan Pogorelić oznajmił, że wykona jeszcze Valse Triste Sibeliusa. Najlepsza niespodzianka jaka może być, od tak dawna nie słyszałam tego utworu, i nigdy na fortepianie!
Ten walc na koniec poruszył mnie najbardziej, interpretacja była po prostu mistrzowska, zwłaszcza zakończenie. Takiego idealnego, delikatnego i smutnego piano nie słyszałam chyba nigdy...

Słuchając teraz innych fortepianowych wykonań tego walca na YouTube, mogę stwierdzić jedynie, że nikt nie gra tego tak przejmująco i pięknie jak Pogorelić. Inni pianiści wykonują go zdecydowanie za szybko. Warto przypomnieć sobie sztukę, do której walc był skomponowany. To Śmierć Arvida Järnenfelta. Utwór rozbrzmiewa w momencie, w którym główny bohater umiera.

Na YouTube jest też nagranie Valse Triste z recitalu Pogorelicia w 2009, oczywiście pirackie i słabiutkiej jakości... dlatego zostawiam Was z oryginalną wersją orkiestrową.

Orkiestra i dyrygent na nagraniu też są nieprzypadkowi, to WDR Sinfonieorester Köln i Jukka-Pekka Saraste. Razem z Gautierem Capuçonem grają dziś w Katowicach w NOSPR. Pozdrowienia dla wszystkich szczęśliwców którzy udają się na ten koncert, ja nie mogę niestety na nim być.

Polecam NOSPR! Tam jest naprawdę fantastycznie, a wczoraj na ich stronie został opoblikowany repertuar na następny sezon. Jest doprawdy w czym wybierać! :D
_____

Zdjęcie jest oczywiście moje. Jeśli ktoś z osób na nim obecnych nie życzy sobie umieszczania go tutaj, proszę mi to zgłosić. Usunę, bez obaw :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...