czwartek, 15 czerwca 2017

Ivo Pogorelić w NOSPR!

W ostatnią niedzielę w gmachu Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach wystąpił sławny chorwacki pianista, Ivo Pogorelić... Miałam przyjemność tam być! :D
Tuż przed koncertem
Program był następujący:
Fryderyk Chopin –
Ballada F-dur op. 38Scherzo cis-moll op. 39 
Robert SchumannKarnawał wiedeński. Obrazy fantastyczne na fortepian op. 26

i po przerwie
Wolfgang Amadeusz MozartFantazja c-moll KV 475 
Siergiej Rachmaninow II Sonata fortepianowa b-moll op. 36

Może to nie są moje ulubione utwory tych kompozytorów, ale i tak mi się nawet podobało.
Dwa z nich, Karnawał wiedeński Schumanna i Fantazję Mozarta, słyszałam pierwszy raz. Ten Mozart przypadł mi do gustu szczególnie, mroczna atmosfera tego utworu jest naprawdę niesamowita.

No i był oczywiście bis...

Po zagraniu II Sonaty Rachmaninowa i gromkich oklaskach, pan Pogorelić oznajmił, że wykona jeszcze Valse Triste Sibeliusa. Najlepsza niespodzianka jaka może być, od tak dawna nie słyszałam tego utworu, i nigdy na fortepianie!
Ten walc na koniec poruszył mnie najbardziej, interpretacja była po prostu mistrzowska, zwłaszcza zakończenie...

Słuchając teraz innych fortepianowych wykonań tego walca na YouTube, mogę stwierdzić jedynie, że nikt nie gra tego tak przejmująco i pięknie jak Pogorelić. Inni pianiści wykonują go zdecydowanie za szybko. Warto przypomnieć sobie sztukę, do której walc był skomponowany. To Śmierć Arvida Järnenfelta. Utwór rozbrzmiewa w momencie, w którym główny bohater umiera.

Na YouTube jest też nagranie Valse Triste z recitalu Pogorelicia w 2009, oczywiście pirackie i słabiutkiej jakości... dlatego zostawiam Was z oryginalną wersją orkiestrową.

Orkiestra i dyrygent na nagraniu też są nieprzypadkowi, to WDR Sinfonieorester Köln i Jukka-Pekka Saraste. Razem z Gautierem Capuçonem grają dziś w Katowicach w NOSPR. Pozdrowienia dla wszystkich szczęśliwców którzy udają się na ten koncert, ja nie mogę niestety na nim być.

Polecam NOSPR! Tam jest naprawdę fantastycznie, a wczoraj na ich stronie został opublikowany repertuar na następny sezon. Jest doprawdy w czym wybierać! :D
_____

Zdjęcie jest oczywiście moje :D

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...