niedziela, 29 listopada 2015

Narcyz... w saloonie


Okładka nut do tego utworu
Ethelbert Nevin (1862-1901)był kompozytorem amerykańskim piszącym piosenki i utwory fortepianowe. Trafiłam na niego czytając wspomnienia Isadory Duncan (1877-1927), słynnej tancerki. Jako młoda dziewczyna, tańczyła do niektórych jego utworów, między innymi do Narcyza. On, dowiedziawszy się o tym, podobno bardzo się zdenerwował : "jak to, do tego nie wolno tańczyć!". Jednak kiedy pokazała mu co potrafi, to już nie protestował... tylko się rozpłakał i nazwał ją aniołem...

Więc -  utwór pod tytułem Narcyz. Jak wynika z treści książki, jest inspirowany mitem greckim o pięknym młodzieńcu, który zakochał się we własnym odbiciu i z tej miłości umarł, a potem zamienił się w kwiat. Czas powstania utworu to przełom XIX i XX wieku, kiedy w neoromantycznej Europie zaczęły pojawiać się nowe nurty, takie jak na przykład impresjonizm - reprezentowany głównie przez Debussy'ego i Ravela. Ci panowie też chętnie sięgali po inspirację do mitologii greckiej.

Po Narcyzie Nevina spodziewałam więc się czegoś w stylu... no powiedzmy Dafnis i Chloe, tylko że na fortepian... albo Mitów Szymanowskiego.

Gdy sobie to puściłam ...to myślałam, że zwątpię!!!

Zamiast delikatnej, tchnącej niezwykłością i antycznym klimatem kompozycji - jakaś pijana melodyjka z knajpianej pianoli!!!

Dosłownie, takie miałam skojarzenia! Utwór ten w sam raz  pasowałby do konsumpcji kotleta i whisky w saloonie, albo jakiegoś niemego, prostego filmu. Gdzie Grecja, gdzie historia o Narcyzie? Ja nie znajduję…

Zapomniałam po prostu, że muzyka amerykańska nie jest europejską... A ten  Narcyz to do dzisiaj popularna w Stanach śmieszna melodyjka...

Tylko jak Isadora do tego tańczyła? Serio potrafiła przy takiej muzyce odegrać mit o Narcyzie?
To musiała rzeczywiście być niezła!

___________________
Ilustracja: robinsonlibary.com

6 komentarzy:

  1. Hhahah. dobry post, uśmiałem sie ;D Lady Gaga gra podobnie, jak śpiewa akustycznie swoje kawałki xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To znaczy, że wpisuje się ze swymi piosenkami w tradycję :D
      A to wykonanie - jeszcze "poważniejsze"...
      https://www.youtube.com/watch?v=DdTeLQRwf4s

      Usuń
    2. haha, brzmi jakby ktoś puszczał bąki ;p

      Usuń
    3. No i wyobraź sobie, że właśnie to nagranie usłyszałam jako pierwsze... :D

      Usuń
  2. He he :D Padłem :D istny klasyk :D ta Isadora musiała mieć niezłą wyobraźnię :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że nigdy nie zobaczymy jak tańczyła... Podobno była w tym niesamowita.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...