sobota, 10 października 2015

Dwa kwartety...

Dwa ostatnie kwartety Beethovena...
Słuchaliście ich już?
Ja dzisiaj sobie je odświeżyłam...
Teraz niestety brak czasu, by się o nich rozpisać, ale jeśli Wy macie czas, to zapraszam do posłuchania.


Gra Alban Berg Quartett. Oni są w tym dobrzy. ;) 

To jedne z ostatnich dzieł Beethovena. Pisząc je, był już zupełnie głuchy, miał też świadomość swojego bliskiego końca... są więc one na pewno opowieścią o cierpieniu i przemijaniu... Zastanawia część ostatnia kwartetu szesnastego, ostatniego ukończonego dzieła Beethovena:

"Der schwer gefaßte Entschluß" (Trudna decyzja). Grave, ma non troppo tratto (Muss es sein?/Czy tak musi być?) – Allegro (Es muss sein!/Tak musi być!)

Co może wynikać z tych notatek w rękopisie?

Miotanie - a potem pogodzenie się z losem??

4 komentarze:

  1. Nie słyszałem wcześniej, ale wysłuchałem dzięki Tobie ;) Pierwszy bardziej mi się podobał ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię bardzo Piętnasty :) W ogóle uwielbiam kwartety Beethovena, wolę je bardziej od jego symfonii.
      Polecam także kwartet nr. 10, tzw. "harfowy". W pierwszej części często szarpie się struny palcem (pizzicato) i to rzeczywiście przypomina dźwięki harfy :)

      Usuń
  2. Pierwszy filmik został skasowany...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za zwrócenie uwagi, zaraz wstawię jakiś inny. No tak, te filmiki z Jutuba czasami znikają...

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...